مقررات ثبت و انتقال دامنه ES. (اسپانیا) و ویژگی‌های آن

آشنایی با دامنه ES.

دامنه‌ی ES. دامنه‌ی سطح بالای کشور کشور اسپانیا است. در گذشته ثبت دامنه ES تنها به افراد و شرکت‌های مرتبط با اسپانیا و آن هم با تعرفه‌ی گزاف محدود بود. حتا برای خود اسپانیایی‌ها هم مقررات دست‌وپاگیری برای ثبت دامنه ES وجود داشت. برای شرکت‌ها باید نام دامنه حتماً نام یک برند اسپانیایی می‌بود و باید نام دقیق ثبت شده به کار می‌رفت. افراد متقاضی ثبت دامنه نیز تنها می‌توانستند دقیقاً دامنه‌هایی با نام خود یا حداقل با نام خانوادگی اول خود داشته باشند. در نتیجه بسیاری از سازمان‌های اسپانیایی به دامنه‌های عمومی مانند COM، NET یا ORG روی می‌آوردند. در فرآیندی چند مرحله‌ای این محدودیت ها به تدریج برداشته شد، و در سال ۲۰۰۵ ثبت این دامنه کاملاً آزاد گردید.

مزایای ثبت دامنه‌های ES.

دامنه‌ی ES برای افراد و شرکت‌هایی مناسب است که مایلند در کشور اسپانیا یا حوزه‌ی زبان اسپانیایی فعالیت داشته باشند. واقعیت آن است که ES همان‌گونه که مخفف اسپانیا است مخفف زبان اسپانیایی (اسپانیول) نیز به شمار می‌آید. متکلمان زبان اسپانیایی شامل کشورهای آمریکای جنوبی به‌جز برزیل، کشورهای آمریکای مرکزی، کاراییب، مکزیک، فیلیپین و خود اسپانیا و حتا مناطقی در آفریقا می‌شود. می‌شود. بزرگ‌ترین کشور اسپانیایی زبان آرژانتین است نه اسپانیا. در حال حاضر تعداد متکلمان زبان اسپانیایی در جهان بیش از ۵۰۰ میلیون نفر است و این زبان دومین زبان بین‌المللی به شمار می‌آید. استفاده از پسوند ES برای وب‌سایت‌ها اسپانیایی زبان که ارتباط خاصی با کشور اسپانیا ندارند کاملاً معمول است.

این دامنه در دومین هکینگ زیاد استفاده می‌شود. دومین هکینگ (domain hacking) به ایجاد نام دامنه‌هایی ابتکاری با استفاده از پسوندهای مناسب به شکلی که کل ترکیب نام دامنه و پسوند آن تشکیل‌دهنده یا یادآور یک کلمه‌ی بامعنی باشند گفته می‌شود. برای مثال بسیاری از کلمه‌های زبان انگلیسی/فرانسوی/اسپانیایی در حالت جمع به «es» ختم می‌شوند. استفاده از دامنه‌ی ES برای ساختن نام دامنه‌ها کوتاه بامعنی با این کلمه‌ها مرسوم است. مثلاً beach.es که در واقع «beaches» است. یا thelettervsixtim.es که وب‌سایت یک بازی ویدیویی به نام VVVVVV است که واقعاً در صحبت به آن «the letter v six times» (شش بار حرف V) می‌گویند! نمونه‌ی دیگر وب‌سایت رجیستری خود دامنه‌ی ES یعنی red.es است. کلمه‌ی «redes» در اسپانیایی به معنی «شبکه‌ها» است.
برای سرویس‌های کوتاه‌کننده‌ی URL نیز از تکنیک‌های دومین هکینگ با این دامنه می‌توان استفاده کرد. نمونه‌ی آن iTun.es سرویس کوتاه‌کننده‌ی URL وب‌سایت آی‌تیونز (iTunes) بود.

واجدان شرایط ثبت دامنه‌های ES.

هر فرد یا شرکت یا سازمانی می‌تواند دامنه‌های ES را ثبت کند و محدودیتی از جهت محل سکونت فرد یا فعالیت شرکت وجود ندارد. در وارد کردن مشخصات خود دقت کنید زیرا تغییر دادن مشخصات مالک دامنه‌های ES دردسر دارد.

مقررات دامنه‌های ES.

* دامنه‌ی ES را می‌توان برای یک تا ۵ سال ثبت کرد.
* دامنه ES می‌تواند ۳ تا ۶۳ کاراکتر داشته باشد.
* دامنه‌ی ES از کاراکترهای بین‌المللی پشتیبانی می‌کند.
* دامنه‌ی ES ضمانت برگشت پول ندارد. اگر بلافاصله پس از درخواست ثبت تقاضای حذف آن را کنید پولی به شما برگردانده نمی‌شود.
* دامنه‌ی ES را برای ۱ تا ۵ سال تمدید کرد. پس از انقضای دامنه تا ۹ روز می‌توان برای تمدید آن اقدام کرد. در این مدت وب‌سایت، ایمیل یا سرویس‌های دیگر مرتبط با این دامنه غیرفعال خواهد بود و پس از ۹ روز دامنه بلافاصله حذف و برای ثبت عمومی آزاد خواهد شد.
* دامنه‌ی ES چهار رابط تماس دارد: ثبت کننده، ادمین، رابط مالی و رابط فنی. ثبت کننده می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد اما ادمین، رابط فنی و رابط مالی تنها می‌توانند اشخاص حقیقی باشند.
* در هنگام ایجاد یک رابط تماس برای دامنه‌ی ES باید نوع رابط (حقیقی یا حقوقی) مشخص شود. در مورد رابط‌های حقوقی باید به شکل جزیی‌تر یکی از گزینه‌هایی مانند: اتحادیه، اتحادیه‌ی تجاری، اتحادیه‌ی ورزشی، گروه مالی، بانک، سفارت‌خانه، بنیاد، شهرداری، گروه اجتماعی، بیمه، شرکت سهامی، واحد دولتی،… انتخاب شود یا اگر واحد شما هیچ کدام از گزینه‌ها را شامل نمی‌شود همیشه گزینه‌ی سایر موارد را می‌توان استفاده کرد.
* علاوه بر آن رابط‌های دامنه‌ی ES مشخصه‌ی دیگری به نام نوع تعیین هویت نیز دارند. این گزینه می‌تواند شماره شناسایی ملی اسپانیا، شماره شناسایی اتباع بیگانه‌ی ساکن اسپانیا یا در غیر این صورت شماره گذرنامه یا هر نوع شماره شناسایی شخصی یا شرکتی یا شماره‌ی گواهینامه که مدارک مربوط به آن را در اختیار دارید باشد. این شماره شناسایی را باید پس از انتخاب نوع تعیین هویت در مشخصه‌های رابط دامنه وارد کنید. برای پیش‌گیری از خطا در ایجاد رابط‌های تماس جدید می‌توان نخست این شماره شناسایی را در وب‌سایت رجیستری دامنه‌ی ES تأیید کرد.
* تغییر مشخصات مالک دامنه (ثبت کننده) ممکن نیست و به منزله‌ی انتقال دامنه است. برای این کار باید پس از ایجاد یک رابط جدید با استفاده از شماره شناسایی و رمز عبور ثبت کننده‌ی فعلی که پس از تأیید آن از طریق nic.es به ایمیل شما ارسال شده و همین طور شماره‌ی شناسایی مالک جدید که تأیید شده به وب‌سایت رجیستری دامنه‌ی ES مراجعه کنید و درخواست انتقال دامنه را بدهید. برای این کار اسکن مدرک شناسایی که شماره‌ی شناسایی شما را تأیید کند لازم خواهد بود. ایمیل تأییدیه‌ی انتقال دامنه برای شما ارسال خواهد شد و پس از تأیید شما و تأیید دوباره‌ی مدارک شناسایی ایمیل تأیید انتقال برای مالک جدید (که در صورتی که منظور فقط تغییر مشخصات بوده باز هم خود شمایید) ارسال خواهد شد.
* چنان‌که در بالا دیدید انتقال دامنه‌های ES نیازی به کد انتقال دامنه ندارد و تنها از طریق ایمیل‌های تأییدیه انجام می‌شود.
* ایمیل‌های تأیید انتقال دامنه و تأیید حذف دامنه که به رابط ادمین دامنه فرستاده می‌شوند باید ۱۰روزه تأیید شوند. در غیر این صورت درخواست ملغی تلقی خواهد شد.
* تغییر رابط‌های دیگر دامنه به جز مالک (ثبت کننده) نیز مستقیماً ممکن نیست. برای این کار باید یک رابط جدید ایجاد کرد و آن را به عنوان رابط مورد نظر (ادمین، فنی، مالی) تعیین کرد.
* امکان محرمانه نگه داشتن اطلاعات whois برای دامنه‌های ES وجود ندارد.

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *