مبانی پشتیبان گیری یک سایت جوملایی

همیشه تهیه یک نسخه پشتیبان از اطلاعات اخیر یک سایت بسیار حیاتی است. زمانیکه اتفاق خاصی بیافتد از جمله حمله با سایت، تغییر دستی برخی فایل و … داشتن پشتیبان از فایل‌ها باعث بازگردانی آن خواهد شد.

معمولا دلایل از دست رفتن اطلاعات و فایل‌ها فراوان است. مهاجمان می‌توانند با اغلب سایت‌ها از جمله سایت‌های جوملایی حمله کنند و سایت‌هایی که به امنیت خود اهمیتی نداده باشند و یا در زمانی که هکرها این امنیت را دور زده باشند چنانچه نسخه پشتیبانی از اطلاعات وجود نداشته باشد ضررهای فراوانی بدنبال خواهد داشت.

جوملا برای کارهای گروهی طراحی شده که ممکن است برخی مدیران آن هم دچار خطا شوند.

داشتن نسخه‌های پشتیبان کمک بسزایی در بازگردانی اطلاعات خواهند داشت. تهیه نسخه‌های پشتیبان می‌بایست در برنامه کاری قرار گرفته باشد. داشتن نسخه پشتیبان فقط برای مواقعی که حادثه‌ای رخ می‌دهد نیست.

در یک سایت جوملایی 2 بخش برای پشتیبان گیری وجود دارد:

اطلاعات مربوط به پایگاه داده که اغلب در پایگاه داده MySQL ذخیره می‌شوند.

فایل‌ها و پوشه‌های موجود بر روی وب سایت که با توجه به نوع میزبان در اکثر وب سایت‌ها شامل PHP و HTML می‌باشند.

پشتیبان از پایگاه داده

اولین قدم تهیه پشتیبان از پایگاه داده سایت جوملایی است. می‌توانید در زمان تهیه پشتیبان سایت را برای مدتی از دسترس بازدید کنندگان خارج کنید و پس از اتمام کار دوباره آنرا برای عموم در دسترس قرار دهید.

اطلاعات مربوط به پایگاه داده در فایل configuration.php می‌باشد.

پیشنهاد می‌شود از پایگاه داده حداقل هر هفته 2 بار پشتیبان تهیه نمایید. البته این موضوع بستگی به موضوع سایت و نحوه بروزرسانی آن دارد که شاید نیاز باشد روزانه پشتیبان تهیه شود.

تهیه پشتیبان از فایل‌ها و پوشه‌ها

در زمانیکه سایت را آفلاین یا از دسترس خارج نموده‌اید می‌توانید با یک ابزار FTP و یا استفاده از File Manager از فایل‌ها و پوشه‌ها پشتیبان تهیه کنید.

ابزارهای FTP زیادی هستند که کار انتقال فایل‌های را انجام می‌دهند. این کار را می‌توان برای زمان‌های خاصی تعریف کرد و دریافت فایل را بصورت منقطع نیز انجام داد.

اگر از File Manager استفاده می‌کنید می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌ها را فشرده کرده و تنها یک فایل را دانلود نمایید.

پشتیبان گیری از فایل‌های جوملا با FTP هیچ تفاوتی با یک سایت استاتیک HTML ندارد. دانلود تمام فایل‌ها و پوشه‌های جوملا در دایرکتوری اصلی جوملا قرار دارند. محل دانلود یک پوشه بر روی کامپیوتر محلی است.

اطمینان حاصل کنید که فایل‌ها و پوشه‌های موجود در دایرکتوری جاری یکسان باقی می‌مانند تا سایت بصورت آنلاین باشد.

تمام فایل‌های دریافت شده را نیز مجدد می‌توانید مورد استفاده قرار دهید. برای اینکار نیز می‌توانید از ابزار FTP یا File Manager استفاده نمایید.

بیشتر اسناد پشتیبان گیری

اکثر مدیران وب سایت جوملا دسترسی به داده‌های خروجی خود را با استفاده از یک رابط گرافیکی کاربر (GUI) به نام PHPMyAdmin دارند که چگونه می‌توان پایگاه داده خود نسخه پشتیبان تهیه کنند.

برای جوملا افزونه‌هایی وجود دارند که با مراجعه به بخش افزونه‌های جوملا فارسی یا جوملا جهانی می‌توانید از آنها استفاده نمایید.

لزوم تهیه پشتیبان

زمانیکه سرور میزبانی در همان ساختمانی که کارکنان و مدیران وب سایت حضور دارند قرار داشته باشد باید مراقبت بیشتری برای ذخیره نسخه‌های پشتیبان از پایگاه داده‌ها و فایل‌ها نمود زیرا ممکن است حوادث مختلفی از جمله آتش سوزی، سرقت ، بلایای طبیعی و … باعث از دست رفتن اطلاعات حیاتی شود.

این موضوع معطوف به با این ساختمان هم نمی‌شود و اگر شما دارای سروری خارج از محل اقامت خود یا کشور خود باشید باز هم می‌بایست نسبت به تهیه نسخه‌های پشتیبان اقدام جدی انجام دهید و بطور منظم از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کرده و آنها را برای دیسک‌های سخت و یا دیسک سخت خارجی قابل حمل ذخیره نموده و در جایی امن نگهداری نمایید.

نکته مهم

شما می‌توانید از ابزارهای پشتیبان گیری خودکار استفاده نمایید که نمونه‌هایی نیز وجود دارد.

ابزارهای پشتیبان گیری خودکار

Akeeba

برنامه پشتیبان گیری Akeeba یک فایل با پسوند .jpa تولید می‌کند که باید این فایل را مطابق توصیه‌های ذکر شده در جایی امن نگهداری نمایید.

فایل .jpa شامل تمام پوشه‌ها و فایل‌ها و فایل‌های پایگاه داده می‌شود.

فایل .jpa شامل فایل نصب نیز می‌شود.

آموزش استفاده از این افزونه‌ را می‌توانید در سایت ارائه دهنده آن مطالعه کنید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *