چگونه از ترافیک ناخواسته بر روی وب سایت خود جلوگیری کنیم؟

در صورتی که مدیریت سایت پر بازدیدی را بر عهده دارید، احتمالا قبلا با مصرف ناخواسته و غیر معمول پهنای باند و ترافیک هاست خود روبرو شده اید. معمولا این مورد در مواقعی مشکل ساز خواهد شد که از تصاویر و یا فایل های صوتی و تصویری زیادی در قالب، یا پست ها و محتوای وب سایت خود استفاده کرده باشید، افراد بدون اجازه شما ، مطالب وب سایت شما را در سایت خود کپی می نمایند که متاسفانه در وب سایت های فارسی نیز این امر شایع می باشد و می تواند به اتمام ترافیک هاست شما منتهی شود در حالیکه کاربران به وب سایت شما مراجعه نکرده اند و فایل ها تنها از روی هاست شما بارگزاری می شود.لذا به ازای هر بار بازدید تصاویر شما در سایت های دیگر، از پهنای باند سرویس شما استفاده خواهد شد که این مورد به افزایش هزینه نگاه داری سرویس و تحمیل هزینه های اضافه بر مدیریت سایت خواهد انجامید. در این مقاله با استفاده از امکانات htaccess روشی را برای جلوگیری از نمایش تصاویری که بر روی هاست شما میزبانی شده اند و بدون اجازه شما بر روی وب سایت های دیگر نمایش داده می شوند می پردازیم. تفاوتی نمی کند که از کدام سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) استفاده کرده باشید، از وی بولتین ( vbulletin ) ، جوملا ( Joomla ) وردپرس ( WordPress ) و یا حتی فروشگاه پرستا شاپ ( Presta Shop ) ، شما می توانید از این روش برای محدود نمودن از ترافیک مصرفی سایت خود استفاده نمائید.

Image hotlinking چیست؟

اولین چیزی که در این موضوع می بایست بدانید مفهوم کلمه تخصصی هات لینک ( hotlinking ) می باشد. به عبارت ساده هات لینکینگ به عملیات نمایش تصاویری در سایت A گفته میشود که در اصل این تصاویر متعلق به سایت B می باشند. در این مثال به سایت A سایت لیچر یا leeching site اطلاق میشود که باعث افزایش بی مورد پهنای باند مصرفی سایت A می شود.

در دانشنامه ویکی پدیا نیز صفحه جامعی در این مورد وجود دارد: http://en.wikipedia.org/wiki/Hotlinking

حل مشکل هات لینکینگ : استفاده از htaccess

در صورتیکه تمایل به جلوگیری از استفاده بی اجازه از تصاویر و عکس های سایت خود در سایت های دیگر دارید، پیشنهاد تیم فنی پارس پک به شما؛ استفاده از کدهای آماده زیر می باشد. تنها نیاز است تا کدهای زیر را به فایل htaccess سیستم مدیریت محتوا خود اعم از وردپرس، جوملا، وردپرس و … در بالاترین شاخه سرویس ( public_html ) اضافه نمایید.

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?your-site.com [NC]

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?your-other-domain.com [NC]

RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ http://my-site.com/images/preventhotlink.png [NC,R,L]

 

توجه :

– در خط سوم ،  لطفا آدرس دامنه خود را به جای your-site.com بدون ذکر مجدد www در ابتدای آن وارد نمایید.

– در خط چهارم ،  در صورتی که دامنه دیگری نیز به صورت پارک شده و یا پوینتر بر روی سرویس وجود دارد می توانید جهت اجازه دسترسی، نام آن دامنه را به جای عبارت your-other-domain.com اضافه نمایید.

– با اجرای خط پنجم، تمامی تصاویر کپی شده در سایت های دیگر ، با تصویر مشخص شده در این خط جایگزین خواهند شد. لذا شما می توانید آدرس دقیق تصویر دلخواه خود را در این قسمت قرار دهید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *