۱۰ نکته که قبل از بالا آوردن سایت باید چک کنید! (بخش سوم)

۳- چک کردن در مرورگرها:

یکی دیگر از چیزهای مهمی که پیش از بالا آوردن سایت باید چک کنید سازگاری آن با مرورگرهاست. خیلی از طراحان وب از این کار غفلت می‌کنند و پس از بالا اوردن سایت با مشکلات متعدد رو به رو می‌شوند. طراح باید به مخاطب هدف خود و مرورگرهایی که آن‌ها معمولاً استفاده می‌کنند آشنا باشد. در بین کسانی که بیش‌تر با فعالیت‌های آنلاین آشنا هستند دو مرورگر کروم و فایرفاکس محبوب‌ترند٬ اما نباید فرض کنید که بیش‌تر مردم از همین دو مرورگر استفاده می‌کنند. مطمئن شوید طراحی وب‌سایت‌تان با همه مرورگرهای شناخته شده سازگار است. ایده آل این است که از ابتدای طراحی این فاکتور مد نظر شما باشد. اگر طراحی شما عالی باشد اما در مرورگر اکسپلورر خوب نشان داده نشود ممکن است کاربرانی که این مرورگر را به دلیل در دست‌رس بودن ترجیح می‌دهند از دست بدهید. مرورگرهای اصلی که باید مدنظر شما باشد عبارتند از: اینترنت اکسپلورر٬ کروم٬ فایرفاکس٬ اپرا و سافاری (محض احتیاط)!

۴- چک کردن متن:

منظور فقط غلط‌گیری‌های نگارشی مانند املای کلمه ها٬ دستور زبان٬ و نشانه گذاری نیست. باید مطمئن شوید که کلیدواژه های اصلی‌تان حتماً در محتوای سایت دیده می‌شود. این کار وب‌سایت شما را SEO پسند می‌کند. هر جزیی از سایت از تگ‌ها و سرنویس‌ها و پانویس‌ها٬ تا متن‌های تبلیغاتی و تخفیفات سایت‌تان را وارسی کنید. متن‌های تبلیغاتی باید درست کار شده باشند و نامتناسب یا نامأنوس نباشند.

۵- لینک‌های سایت:

برای ایجاد لینک‌های داخلی و بیرونی احتمالاً از لیست‌های پیوند استفاده می‌کنید. اما صرف برجسته کردن و آبی رنگ کردن لینک‌ها به معنی مناسب بودن آن‌ها نیست. لینک سازی (Link Building) یکی از جنبه های اساسی طراحی وب‌سایت است و نباید از آن غفلت کرد. روی هر کدام از لینک‌هایتان کلیک کنید و مطمئن شوید درست کار می‌کند. این شامل لینک‌های تصویری و ویدیویی هم می‌شود.

۶- لینک RSS بلاگ:

اگر یک وبلاگ دارید مطمئن شوید لینک RSS آن درست کار می‌کند -اگرچه فید RSS فقط برای وبلاگ‌ها مفید نیست و بسیاری از سایت‌های دیگر نیز RSS خود را فعال می‌کنند- و کاربران‌تان می‌توانند از خوراک RSS برای اشتراک مطالب شما استفاده کنند. پیدا کردن لینک خوراک RSS باید ساده باشد. لینک‌های RSS علاوه بر کاربران برای موتورهای جست‌جو و تبلیغ سایت نیز سودمندند. این لینک‌ها موتورهای جست‌جو را از به روز رسانی‌های وب‌سایت شما آگاه می‌کنند. هم‌چنین برخی وب‌سایت‌ها کارشان گرد آوردن خوراک‌های RSS و نمایش محتوا با لینک دادن به سایت اصلی است که می‌تواند منبعی برای ایجاد ترافیک خارجی بیش‌تر به سمت کسب و کار باشد.

۷- کارکردهای سایت:

مطمئن شوید که همه کارکردهای (Functionality) سایت‌تان درست عمل می‌کنند. منظور از این کارکردها فرم‌ بازخورد٬ فرم ثبت نام٬ سبد خرید٬ درگاه پرداخت٬ و… است. همه این‌ها را خودتان چک کنید. بی توجهی به مشکلات در چنین جنبه های حیاتی یی می‌تواند به شدت بر کسب و کارتان اثرگذار باشد.

۸- معتبر بودن سایت:

همیشه باید مطمئن شوید که وب‌سایت‌تان ۱۰۰ درصد معتبر است. اشتباه های معمولی که می‌تواند باعث نامعتبر شدن وب‌سایت شما شامل تگ‌های آلت٬ و استفاده از & به جای amp& است.

۹- پشتیبان گیری:

ذخیره یک نسخه پشتیبان برای هر طراحی مهم است. نگه داشتن یک فایل پشتیبان به طراح امکان می‌دهد در صورت بروز هر مشکلی در آینده به سرعت برای رفع آن اقدام کنند. اگرچه شما تلاش می‌کنید طراحی‌تان را پیش از بالا آوردن سایت کامل کنید داشتن یک منبع جای‌گزین سبب خاطرجمعی است.

۱۰- وارسی نهایی سایت:

پس از کامل کردن این چک لیست پیش از بالا آوردن سایت برای آخرین بار سایت‌تان را چک کنید. خوب است از نظر یک فرد دیگر نیز استفاده کنید. لازم نیست این فرد متخصص طراحی باشد٬ همین که بتواند برخی مشکلات کار شما را پیدا کند عالی است. حالا سایت شما آماده نمایش عمومی است. موفق باشید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی نشان گذاری شده اند *